czwartek, 11 lipca 2013

Drożdżówka na miodzie gryczanym z rabarbarem



Żegnamy tegoroczny sezon rabarbarowy niezwykłym wypiekiem. Jak to określił Pan Mąż: "Ma jakiś taki charakterystyczny smak...". A ten smak to miód gryczany, który ja na przykład kocham całym sercem i który według mnie naprawdę fenomenalnie komponuje się z rabarbarem. Oczywiście można dodać jakikolwiek inny miód - ważne, że nie ma tu białego zła (czyt. cukru).
Poza tym jest to moja pierwsza drożdżówka i - choć nieco opadła, bo za szybko wyjęłam z piekarnika - to jestem naprawdę bardzo zadowolona z efektu. Ciasto jest pięknie sprężyste i ma prześliczny kolor, a pod słodką maślaną kruszonką nic nie smakuje lepiej niż rabarbar :) Jest wyśmienita i bez dodatków, ale na bogato można podać ją w autorskiej wersji Pana Synka, czyli z masłem i konfiturą truskawkową.

po 1. r. ż.

Składniki (forma 20x30cm):

na ciasto:
2 1/3 szklanki jasnej mąki orkiszowej
10 g suchych drożdży (lub 20 g świeżych)
1/2 kostki masła (100g)
1/2 szklanki mleka
3 łyżki miodu gryczanego
3 jajka
szczypta soli

3-4 łodygi rabarbaru

na kruszonkę:
2/3 szklanki mąki
2 łyżki zimnego masła
3-4 łyżki cukru trzcinowego
(1/2 łyżeczki cynamonu)

Mleko należy podgrzać z masłem, aby masło się roztopiło, a następnie wystudzić do temperatury nie wyższej niż 40 stopni (tzn. znośnej dla ciała ;)).
Ze świeżymi drożdżami trzeba najpierw zrobić rozczyn. Sposobów oczywiście jest tyle, ile przysłowiowych gospodyń wiejskich, a ja robię tak, jak nauczyła mnie mama, tzn. w przesianej mące robię zagłębienie, wsypuję do niego pokruszone drożdże, dodaję 1-2 łyżeczki cukru i zalewam kapką ciepłego (ale nie gorącego!!!) mleka, czekam 10-15 min i dodaję resztę składników. Suche drożdże wystarczy wymieszać z przesianą mąką, a następnie resztą składników.
Ciasto wyrabiamy dokładnie (można mikserem), żeby było gładkie, elastyczne, ale delikatne i lepkie (nie dosypujemy mąki, takie ma być!). Przykrywamy ściereczką i odstawiamy na ok. 1 1/2 godziny w ciepłe miejsce bez przeciągów.
W tym czasie myjemy, obieramy i kroimy rabarbar oraz przyrządzamy kruszonkę, czyli mieszamy mąkę z cukrem (i ewentualnie cynamonem), a następnie rozcieramy z zimnym posiekanym masłem.
Kiedy ciasto podwoi swoją obiętość, przekładamy je do formy wysmarowanej masłem i wysypanej mąką. Wyrównujemy i prosimy naszych małych pomocników o ułożenie na cieście kawałków rabarbaru oraz posypaniu wszystkiego kruszonką. Całość ponownie przykrywamy ścierką i odstawiamy do wyrośnięcia na ok 1/2 godziny.
Po tym czasie wstawiamy ciasto do zimnego piekarnika i włączamy na 180ºC. Pieczemy ok. 40-45 min. Wyłączamy piekarnik i pozwalamy ciastu chwilę odpocząć, zanim wyjmiemy je do całkowitego wystudzenia.

Smacznego!



Źródło

1 komentarz: